Før jeg starter på dagens beretning, er det vel lige på sin plads at berette færdigt om igår.

Jeg var som sagt i Perfume Pagoda som ligger 2 timers kørsel vest for Hanoi. Vi blev hentet kl. 8 om morgenen og efter at have hentet alle, var vi klar til at køre halv 9.

Turen derud var ikke noget særligt, men der skete mange mærkelige ting.

Den første var vores guide. Han var så sjov! Vel at mærke uden at vide det. Hans engelsk var meget ringe og han havde ikke altid styr på fakta, og nogle gange mistænkte vi ham for lige at smugkigge i en guidebog inden han talte til os. En af tingene han havde svært ved at sige var tal. Så da vi var 6 personer i busen, sagde han: Now we are sick people, and sick people will come. Han mente selvfølgelig seks. Og så sagde han de mest random ting. Som på et tidspunkt hvor han vendte sig om og sagde at man måtte køre 100 km/t som bil og 80 km/t som bus. Og det var det. Meget syret.

En anden ting var da vi var næsten fremme, så var der pludselig en kæmpe bunke småsten midt på den lille vej, og vi kunne ikke komme udenom. Så viste det sig at være en mand der boede der, som havde fundet ud af der kom turister på den vej, så han ville sælge os ting, men da ingen af os ville, så måtte han jo gå ud og flytte stenene, med hjælp fra vores guide og chauffør. Virkelig sort.

Men frem kom vi i hvert fald, og kom direkte fra bussen ned til en stor kano-ish båd. Og ihhh den vippede, så vi troede alle at den ville tippe rundt.

Heldigvis gjorde den ikke det, og vi kom frem til vores destination. Vores guide var igen sjov, og efter at vi havde siddet i bus 2 timer og sejlet i 1 time, nåede vi lige akkurat at gå 15 meter, og så sagde vores guide at vi jo lige kunne tage et lille stop og hvile os. Hvile os? Var det ikke det vi havde gjort de sidste 3 timer?? haha.

Så vi fik overtalt ham til at gå hurtigt videre, og vi kom frem til et fint tempel.

1 1a

Vi tog derefter cablecar banen op til toppen af et bjerg. Der var rigtig fin udsigt heroppe fra, så jeg fik taget en masse billeder.

1b 1c1d

Heroppe fra gik turen ned igen, og det tog ikke mere end en halv time at komme ned. Vi havde for øvrigt fået en fin vietnamesisk frokost før vi tog derop, så alle var klar til turen.

Vel nede igen var det tilbage til floden hvor vores båddame ventede på os.

1 1a

Da hun havde roet os tilbage, gav vi hende alle lidt drikkepenge da det er det hun lever af, men i samme øjeblik vi tog pengene frem kom der pludselig 10 kvinder løbende imod os og ville også have drikkepenge. Vi gav selvfølgelig ikke dem noget, men så blev de vildt sure og slog oven i købet på et par stykker i flokken. De er jo syge!
Men bortset fra den oplevelse var det en rigtig fin tur, hvor jeg også fik snakket med en masse mennesker, bl.a. et canadisk ægtepar, et ungt australsk par, en polsk pige og en vietnamesisk/amerikansk gut. De var alle rigtig søde, og det er lang tid siden jeg har grint så meget.

Det var så den sidste aften i Hanoi. jeg afsluttede aftenen med at gå på The Little Hanoi, som er en rigtig hyggelig restaurant jeg var på 3 dage tidligere, og her fik jeg en lækker græskar suppe, spaghetti og cheesecake sammen med en pina colada og en sodavand. Altsammen for 100 kroner!

Så det var en rigtig dejlig dag igår.

Idag stod jeg klar til at tage med bussen mod Ha Long Bay kl. 8, men da min tourguide tilbød mig at jeg kunne fortsætte og tage med på heldagsturen ud på en båd og så blive sat af på mit hotel bagefter, sagde jeg ja. Oprindeligt havde jeg kun booket busturen.

Så jeg havde bagage og det hele med på bussen, og vi kørte derefter mod Ha Long Bay, som ligger ca. 4 timers kørsel væk.

Jeg må indrømme at jeg var lidt skuffet. Selve øerne og det hele var da fint, men når man har set Phang Nga i Thailand og de færøske bjerge, så bliver man altså ikke lige så imponeret.

3 3a 3b 3c

Men det var mere selve turen der var skuffende. Det handlede nærmest kun om at tjene penge for dem. Vi fik næsten ingen info, frokosten var en skefuld ris med en kvart gulerod og et mini stykke kylling, og så gav de os sodavand som alle tog imod. Det fandt vi så efterfølgende ud af at man skulle betale for, og det er jo ikke fordi det var dyrt, men de informerede ikke om at det ikke var med i prisen.

Og de fleste stop vi gjorde undervejs var ved små flydende boder hvor sælgere kravlede om bord på båden og prøvede at sælge alt fra frugt til smykker. Mega irriterende. Så det ødelagde turen lidt. Børnene som solgte var dog søde nok, og ikke lige så påtrængende. Så dem købte jeg en varm ananas af.

Og da vi så efterfølgende kom tilbage til bussen, så ville de ikke køre mig til mit hotel alligevel, for det var “lige rundt om hjørnet”. Jeg var lidt irriteret, men tænkte ok, lige rundt om hjørnet, så mener hun vel 5 minutters gang. Nej nej… Detvar nærmere 35-40 minutters gang! Med stor rygsæk, kamerataske og ekstra rulletaske som påhæng. Jeg var godt sur, fordi de havde lovet det da jeg sagde ja til turen om morgenen.

Men jeg kom frem, og mit hotel som hedder Asean Halong Hotel, er rigtig fint! Det er et fint stort værelse, og det bedste af det hele: Der er hverken baby, trafikstøj eller noget her 🙂 Jeg skal sove i naaaaat. Jubiiiii.

Og så har jeg booket en privatbil til lufthavnen på lørdag. 450 kroner. SMAK! Men hvis jeg skulle have taget tog, bus og færge havde det taget evigheder, og så er jeg altså ligeglad med at spare 300 kroner. Det er jo for øvrigt en biltur på 4 timer, så hvis man sammenligner den tur med en københavnsk pris, så er det pludselig ikke så galt igen.

Og så er jeg sikker på at komme frem til lufthavn og skal ikke slæbe. Så jeg synes faktisk at de penge er givet meget godt ud.

Det var alt for mig.

I må have en dejlig dag.